Definisi
Perpisahan antara suami dengan
isteri melalui tebus talak samada dengan menggunakan lafaz talak atau khuluk.
Khuluq merupakan perceraian yang
disertakan dengan bayaran tertentu oleh pihak isteri di mana suami enggan
melafazkan cerai, tetapi hanya bersetuju sekiranya dia dibayar. Maka suami
hendaklah menceraikan isterinya setelah si isteri membayar dengan jumlah atau
harta yang telah ditentukan.
Hukum
Khuluk
Hukum melakukan khuluk ialah harus. Ia boleh dilakukan pada bila-bila masa sahaja, sama ada waktu suci atau waktu iddah.
Hukum khuluq berdasarkan firman ALLAH S.W.T dalam surah Al-Baqarah ayat 229 iaitu :
Hukum melakukan khuluk ialah harus. Ia boleh dilakukan pada bila-bila masa sahaja, sama ada waktu suci atau waktu iddah.
Hukum khuluq berdasarkan firman ALLAH S.W.T dalam surah Al-Baqarah ayat 229 iaitu :
Maksudnya :
‘Tidak halal bagi kamu mengambil apa-apa yang telah kamu berikan kepada mereka suatu jua pun, kecuali jika takut kedua-duanya tidak akan mengikut peraturan ALLAH S.W.T . Jika kamu takut bahawa tidak akan mengikut peraturan ALLAH maka tiadalah berdosa kedua-duanya tentang barang yang jadi tebus oleh perempuan.’
Penjelasan
Mengenai Tebus Talak
1)
|
Bayaran tebus talak bergantung kepada
persetujuan bersama antara suami dan isteri yang ingin bercerai
|
2)
|
Contoh lafaz khuluk ialah kata
suami kepada isterinya: ‘Saya ceraikan kamu dengan bayaran sebanyak RM 10
000.’ Jawab isterinya: ‘Saya menerimanya’.
|
3)
|
Apabila suami melafazkan demikian
dan isterinya menyahut tawaran itu, dengan serta merta jatuhlah talak dengan
khuluk dan isterinya wajib beriddah.
|
4)
|
Bayaran khuluk boleh juga dengan
barang-barang yang bernilai seperti rumah, tanah, kereta dan sebagainya.
|
5)
|
Apabila berlaku khuluk, suami
isteri tidak boleh rujuk kembali kecuali akad nikah semula.
|
Tujuan
Khuluk
1)
|
Memelihara hak-hak wanita.
|
2)
|
Menolak bahaya kemudaratan yang
bakal menimpanya.
|
3)
|
Memberi keadilan kepada wanita
yang cukup umurnya melalui keputusan mahkamah.
|
Definisi
Bahasa
|
: Kutukan
|
Istilah
|
: Persumpahan suami bagi
mensabitkan tuduhan zina terhadap isterinya manakala isteri pula bersumpah
untuk menafikan tuduhan tersebut.
|
Lian
Suami
1)
|
Suami membuat tuduhan zina
terhadap isterinya tanpa mengemukakan empat orang saksi.
|
2)
|
Tuduhan ini jika tidak dibuktikan
dengan empat orang saksi boleh disabitkan sebagai tuduhan zina dengan hukuman
80 kali sebatan.
|
3)
|
Sebagai ganti empat orang saksi,
suami boleh bersumpah di hadapan hakim di atas mimbar masjid di hadapan orang
ramai, sekurang-kurangnya empat orang.
|
4)
|
Sumpahan suami.”Saya bersaksi
dengan nama Allah, bahawa sesungguhnya isteri saya (namakan isterinya ) telah
berzina dengan lelaki bernama (namakan lelaki berkenaan ) dan saya mengaku
bahawa segala tuduhan saya ini adalah benar belaka”.
|
5)
|
Jika isterinya mengandung,
suaminya tidak mengaku kandungan itu anaknya, maka ditambah lagi sumpahnya:
”Dan anak yang di dalam kandungannya itu adalah anak zina, bukannya anak
daripada saya”.
|
6)
|
Ucapan sumpahan itu hendaklah
diulang sebanyak empat kali sebagai ganti empat orang saksi untuk melepaskan
diri daripada membuat tuduhan zina atau qazaf.
|
7)
|
Kali kelima di tambah dengan
sumpahannya: ”Atas diri saya laknat dan kemurkaan Allah, sekiranya tuduhan
saya ini dusta.”
|
8)
|
Dengan li’an ini, tertalaklah
isterinya selama-lamanya.
|
Kesan
Sumpahan Suami
1)
|
Suami terlepas daripada hukuman
sebat sebanyak 80 sebatan.
|
2)
|
Isteri boleh disabitkan kesalahan
zina dan dikenakan hukuman rejam sampai mati.
|
3)
|
Suami dan isteri terpisah
selama-lamanya.
|
4)
|
Putus nasab keturunan bagi anak
yang dikandung oleh isterinya dengan tuduhan tersebut.
|
5)
|
Allah akan melaknat suami tersebut
sekiranya dia berdusta.
|
Lian
Isteri
1)
|
Isteri menafikan tuduhan zina
terhadapnya dengan bersumpah.
|
2)
|
Isteri hendaklah bersumpah bagi
menolak segala tuduhan zina kepadanya.
|
3)
|
Sumpahan isteri.”Saya bersaksi
dengan nama Allah, bahawa sesungguhnya suami saya ( namakan suaminya ) adalah
berdusta membuat tuduhan zina terhadap diri saya.”
|
4)
|
Ucapan sumpahan itu hendaklah di
ulang sebanyak empat kali sebagai ganti untuk melepaskan diri dari sabitan
zina, iaitu rejam sampai mati.
|
5)
|
Kali kelima ditambah dengan
sumpahannya: ”Atas diri saya laknat dan kemurkaan Allah jika benar tuduhan
zina terhadap diri saya itu”.
|
6)
|
Dengan lian ini terpisahlah isteri
dengan suaminya buat selama-lamanya.
|
Kesan
Sumpahan Isteri
1)
|
Isteri terlepas daripada hukuman
rejam sampai mati.
|
2)
|
Isteri terpisah selama-lamanya
dengan suaminya.
|
3)
|
Putus nasab keturunan bagi anak
yang dikandung dengan sebab penafian tersebut.
|
4)
|
Allah akan melaknat dan kutukan
kepada isteri jika suaminya benar.
|
Hukuman lian ini berdasarkan firman
ALLAH S.W.T dalam surah An-Nur, ayat 6-7 yang bermaksud :
‘Orang yang menuduh isterinya berzina, tetapi mereka tidak mempunyai saksi-saksi, selain diri sendiri, maka saksinya empat kali bersumpah dengan nama ALLAH , bahawa dia adalah orang yang benar. Dan yang kelima, bahawa laknat ALLAH atas dirinya jika adalah ia dari orang yang dusta.’
‘Orang yang menuduh isterinya berzina, tetapi mereka tidak mempunyai saksi-saksi, selain diri sendiri, maka saksinya empat kali bersumpah dengan nama ALLAH , bahawa dia adalah orang yang benar. Dan yang kelima, bahawa laknat ALLAH atas dirinya jika adalah ia dari orang yang dusta.’
Tidak ada komentar:
Posting Komentar